Müzik endüstrisinin geleceği: Müzik ekonomisi? Müziğin ruhu?

Mehmet Tez, bugünkü Milliyet'te yayımlanan yazısında müzik endüstrisinin bugününden yola çıkarak geleceğini sorgulamış.

Bu adamı ve yazılarını seviyorum. Niye mi?

Bir kere dolambaçlı yollara gitmeden anlatan açık bir tarzı var. Samimi bir dille yazıyor. İnsanın günlük hayatına dokunan yazılar kaleme alırken, diğer yandan da bugünkü yazısında yaptığı gibi büyük resmi görmekten ve gördüklerini açıkça paylaşmaktan da geri kalmıyor. Politik hassasiyeti ise ayrı bir takdir sebebi.

Gelelim bugünkü yazısına. Özetle diyor ki, müzik endüstrisi artık eskiden olduğu gibi insanların hayatlarını kökten etkileyecek büyük yıldızlar çıkartmaktan uzak. Müzik artık çok hızlı tüketilen ve kalitesi çok da sorgulanmayan bir "eğlence" unsuru durumuna düştü. Filmlerde, oyunlarda geri planda çalan "hoş" melodi sınırlamasıyla karşı karşıya.

Mehmet Tez'e katılıyorum. Müzik, diğer pek çok konuda olduğu gibi, hızlı tüketildiği (tüketicilerin tüketirken derinlemesine sorgulamadığı ve sahiplenmediği) bir dönem yaşıyor. Peki ama neden? İşte "bence" nedenler:

Müzik endüstrisi sürekli küçülen bir trende girdi

  1. Müzik ve film başta olmak üzere popüler sanat ürünlerine erişim çok kolaylaştı ve ucuzladı. Tüketici müthiş hızlı ve görece kolay olarak bu tüketimi yaparak "doydu".
  2. Hayatlarımız o kadar hızlı akmaya başladı ki, herhangi bir şeye yoğunlaşmak, anlayarak ve derinlemesine düşünerek tüketmek için insanların ne vakti ne enerjisi kalmamaya başladı.
  3. Internet üzerinden müzik gibi ürünleri tüketmek demek Apple gibi oligopol yapıların ekmeğine yağ sürdü. Bu devler arenasında "popüler" olan "hızlı tüketilebilecek" herşeyin ön plana çıkarılması kaçınılmaz.
  4. Dünya genelinde (ve Türkiye'de daha da çokça) "sadelik" ile "sığlık" eşanlamlı gibi algılanmaya ve algılatılmaya başlandı. Sığ tüketicinin daha kolaya ve ucuza istenilen tüketim trendlerine kanalize edilebildiği keşfedildi çünkü.
  5. Teknoloji her şeyin içine girmekle kalmadı, her iş kolunun köküne kadar sokuluyor. Tüketim kanalları teknoloji ile o kadar iç içe ki her bir endüstriyi tek tek işgal ediyor. Gelecekte Google, Amazon, Microsoft gibi şirketler her sektördeki devler için ciddi tehdit. Otomotivten tutun da finansa kadar. Teknolojiyi dna'sına entegre edemeyen sektörün gelecek dönemde kendine yer bulabilmesi çok zor. Müzik gibi sanatsal endüstriler ise teknolojik hale gelirken ruhunu ve özünü yitiriyor.
Teknoloji odaklı "hızlı ve sığ tüketim" trendinden insanlar sıkıldıktan sonra muhtemelen daha rafine zevkler peşinde koşmak isteyen öncü segmentler çıkacak. Sonra bu öncülerin keşifleri ile müzik başta olmak üzere pek çok endüstri muhtemelen eski parlak günlerinden dönemler yaşamaya başlayacak. Ama bu geri dönüş dalgasını görmeye bizlerin (bugün 30+ olanlar yani :) ömrü yeter mi? Bence meçhul... :)

Önümüzdeki yıllarda "müzik ekonomisi" ve "müzik teknolojisi" kavramları müziğin ruhunu ve lider özellikli müzik sanatçılarının fersah fersah önüne geçecek diye düşünüyorum.

0 yorum:

Yorum Gönder