Kira Beyannamesi Nasıl Verilir?

Uzunca bir süredir blog'a tek bir satır bile karalayamıyorum. Çünkü ofisten eve evden ofise geçen gayet sefil bir döngü içerisindeyim.

Bugünlerde döngüyü kıran tek gelişme kira beyannamesi ya da diğer adıyla ev beyannamesi oldu! :) Sağa sola sordum pek çok farklı şey söyleyen oldu, Google hazretlerinden taradım ilgili ilgisiz, bilgili bilgsiz binlerce saçma sapan sayfa çıktı. Eh dedim Ankara Mahpusu, iş başa düştü oğlum. Otur öğren bakalım bu işi.

Gelir İdaresi Başkanlığı'nın web sitesine girince -ki kendileri www.gib.gov.tr oluyor- güzel bir kira beyannamesi rehberi hazırladıklarını gördüm. Rehberde tüm bilgiler var olmasına var ama maşallah 40 sayfa! Dedim ya iş başa düştü, oturup okudum. Ben yandım, bari başkalarını yanmasın diyerek size dört dörtlük olmasa da en azından iki dörtlük bir ev kira beyannamesi nasıl doldurulur, nereye verilir, ne zaman verilir konulu bir post yazdım. :-)

Kira Beyannamesi Nedir?
Kiraya verdiğiniz eviniz ya da işyeriniz mi var? O zaman bu taşınmaza ilişkin gelir durumunu Maliye Bakanlığı'na beyan etmek yani söylemek zorundasınız. İşte bu mecburiyeti kira beyannamesi ile yapacaksınız.

Kira Beyannamesi Ne Zaman Verilir?
2011 yılı kira gelirlerine ilişkin kira beyanınızı 1 - 26 Mart 2012 tarihleri arasında Vergi Dairelerine vermeniz gerekiyor.

Kira Beyannamesi Nereye Verilir?
İstediğiniz bir Vergi Dairesi'ne gidip kira beyannamesi doldurabilirsiniz. Ya da bence daha kolayı, Gelir İdaresi'nin web sitesi üzerinden online olarak da verebilirsiniz. Ben şahsen Internet Vergi Dairesi üzerindeki Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi'ni kullandım. Hem vergi dairesine falan gitmekle uğramanıza gerek kalmıyor, hem de doldurması kolay sayılabilecek bir sistem var.

Kira Geliri Beyannamesi Nasıl Verilir?
Sıra geldi beyanı doldurmaya. "Ev beyannamesi nasıl verilir?" diye kafayı yemeyin. Aslında kira beyannamesini doldurmak çok da karmaşık değil.

Öncelikle bilmeniz gereken bir şey var; iki farklı tür beyanname söz konusu. "Götürü" ve "Gerçek" usul beyanlar.

Götürü Usulü Kira Beyannamesi
Kira beyanınızı "götürü" türü yaparsanız, toplam kira gelirinizden önce direkt olarak 2.800 TL bir indirim yapılıyor. Sonra hiç bir belge, kayıt, kuyut, şart olmaksızın geriye kalan miktarın %25'i de güzel hatırınız için düşülüyor. Örneğine, 12.800 TL kira geliriniz oldu diyelim. 12.800 - 2.800 = 10.000 TL. Bunun da %25'ini düşün, kaldı 7.500 TL. Bu 7.500 TL üzerinden verginiz hesaplanacak.

Gerçek Usül Kira Beyannamesi
Bunda da 2.800 TL direkt olarak düşüyor. Ama sonrasında sizin durumuna bağlı olmak üzere bir takım kesinti ve giderleri gösterme hakkınız oluyor. Gerçek usul kira beyanında kullanabileceğiniz bazı giderler şöyle:
  • Bireysel emeklilik ödemeleri.
  • Kirada oturuyorsanız ödediğiniz kiralar.
  • Sağlık ve eğitim harcamaları.
  • Kiraladığınız gayrimenkule ait harcama ve giderler (tadilat, elektrik vs.)
  • Evinizi son 5 yıl içinde aldıysanız, alma bedelinin %5'i.
  • Evinizi banka kredisi ile aldıysanız, ödediğiniz faizler.
Gerçek gider yönteminde beyan ettiğiniz konularla ilgili belgeleri 5 yıl saklamak ve Maliye isterse göstermek zorundasınız.

Kira Beyanı Hesaplama
Değişik gider ve kesintilerin farklı hesaplama yöntemleri var. Bu detaylarla uğraşmamak için en güzeli GİB'in internet şubesindeki sayfayı kullanmak. Gireceğiniz rakamlara göre beyan hesabını otomatik olarak yapıyor.

Dediğim gibi ben internet vergi dairesi üzerinden işlem yaparak kira beyannamemi doldurdum. Gerçek yöntemi kullandım; çünkü indirim yapabileceğim kalemlerim vardı. Internet şubesinde indirim türü seçerken ya da miktar yazarken bir belge sunmanız gerekmiyor. Ama ileride Maliye sorduğunda beyannamede yazanları belgeleyemezseniz ceza ödemeniz gerekiyormuş.

Bu arada, gerçek ya da götürü hangisini seçerseniz seçin iki yıl boyunca değiştiremiyormuşsunuz.

Ev kira beyanını doldurmak çok zor değil, gözünüzde büyütmeyin. Eğer detaylı bilgi ararsanız yukarıda bahsettiğim beyan rehberinde her detay var.Kira beyannamesi örneği de var. Eğer daha özet bilgi ararsanız Milliyet'teki kira beyanı yazı da fena değil.

Kira beyannamesi vermeyenler Maliye Bakanlığı'na başvurup yönlendirme tavsiyesi alsın derim.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

e teşekkür ederim o zaman. çok açıklayıcı olmuş. en çok da : ben yandım siz yanmayın; demişsin ya o cümlen çok hoşuma gitti. bilgilendirme için çok sağol. esenlikler.

Yorum Gönder