Strategy

Okumuş olduğum kitapları tekrar tekrar pek okumam. Ama geçen gün kütüphanemde Basil Liddell Hart’ın Strategy’sine gözüm takılınca alıp bir kez daha okumaya başladım. Okuyalı o kadar uzun zaman geçmiş ki tekrar keyif alarak okuyabildim...


Liddell Hart amcamız konu II. Dünya Savaşı olunca en bilinen tarihçiler ve araştırmacılar arasında geliyor. Hatta kendisini bu sıfatlarla sınırlamak haksızlık olur. Zira, Guderian gibi önemli askerlere kitaplarıyla, fikirleriyle yön vermiş bir savaş kuramcısı.

Hart’ın Strateji isimli kitabı Antik Yunan’dan başlayıp Arap-İsrail savaşlarına kadar uzanan geniş bir tarihsel yelpazede önemli savaşları ve generalleri muhabere stratejileri çerçevesinde inceliyor.

Böylelikle, insan bir yandan hızlı bir şekilde dünya tarihine şöyle bir değinirken diğer yandan da en önemli askeri stratejistlerin öğretileri hakkında fikir sahibi oluyor. Ama kitabı takip edebilmek daha doğrusu anlatılanlar arasında kaybolmamak için temel tarih bilgisi gerekli diyebilirim.

Ben özellikle Roma ve Bizans’la ilgili kısımları büyük zevk alarak okudum. Özellikle de Bizans generali Belisarius’un inanılmaz başarılarla örülü stratejileri gerçekten de beni etkiledi. Daha önce bir kaç yerde şöyle bir okuduğum Bresallius, bu kitapla iyice beni kendine çekti diyebilirim...

Yok mudur kusuru kitabın diye soracak olursanız, sanırım en büyük handikapı önyargılı yazılmış olması. Dünya üzerindeki büyük stratejisyen komutanları konu alan böylesine bir kitap, büyük çoğunlukta batı odaklı. Doğunun pek çok büyük generali -tabii Osmanlılar da dahil olmak üzere- maalesef es geçilmiş. Sanırım Sir Hart amca dönemdaşı pek çok İngiliz entellektüel gibi doğuya karşı güçlü önyargılarla doluymuş...

Uzun lafın kısası, Liddell Hart’ın Strateji’si sadece tarih ya da daha spesifik konuşmak gerekirse askeri tarih sevenler için değil; strateji konusuna ilgi duyan herkes için muazzam bir referans kitap.

Ankara Mahpusu'nun notu: 8/10

0 yorum:

Yorum Gönder