Aşırı Yavaş Çalışan Bir Bilgisayarın Ardından!

Sevgili Dell laptop'ımla güzel güzel anlaşıyorduk... Ta ki 3 gün öncesine kadar. Bilgisayarım birden ve sebepsiz yere aşırı yavaş çalışmaya başladı. Mesela, Internet browser'ına tıklıyorum, pencerenin açılması bir iki dakikayı buluyor, ekran geliyor ama programın çalışması için iki üç dakika daha geçmesi gerekiyor.

Kör topal bu şekilde idare etmeye çalışırken durum iyice zıvanadan çıktı. Bilgisayar açıldıktan sonra desktop ekranı güzel güzel geliyor; ama sonrasında hiçbir ikon, hiç bir program çalışmıyordu. Mouse'u hareket ettirebiliyordum ama gerisi yalan...


Aklıma bir iki olası neden gelmişti. Kendi kendime ya harddisk veyahut ram bozuldu ya da virüs, trojan gibi bir bela sarıldı başıma dedim. Virüs olayını kontrol etmek için bilgisayarı safe mode'da açmak istedim. Amanın o da ne! Safe mode'u seçtikten sonra sistem dosyalarını yüklerken sptd.sys diye bir dosyaya gelince alet sapıtıyor ve Driver_irql_not_less_or_equal diye bir mavi hata ekranına düşüyor.

İyice kafayı yediğimi anlayınca bilgisayarı olduğu gibi bırakıp film izlemeye gittim (Avatar oldukça güzel bu arada :) Neyse, dönüşte yine benim emektar laptop'ın başına geçip sakin kafayla bir daha baktım.

Safe mode sorununu çözmek için açılışta sptd.sys dosyasına gelince ESC tuşuna basıp o dosyayı atladım. Bilgisayar safe mode'da doğru düzgün açılır açılmaz hemen Norton Anti-virüs programımla sistemi baştan aşağı tarattım. Hiç bir şey çıkmadı. CCleaner ile tüm gereksiz dosyaları ve registry'i temizledim.

Sonra, Internet'i biraz taradım acaba benzer sorunlar yaşayanlar var mı diye. Hiçbir şey bulamadım. Bari hiç olmazsa sptd.sys sorununda kurtulayıp diye dosyanın ne olduğunu aradım Google'dan. Daemon Tools isimli bir program var CD ve DVD simüle eden, onun kullandığı ve Duplex diye bir firmanın ürettiği bir sistem dosyasıymış. Hemen kaldırdım onu ve en azından safe mode'a sorunsuz girmeye başladım.


Bu arada, bilgisayarım safe mode'da gayet sorunsuz çalıştığı için ram ya da harddisk gibi donanımdan kaynaklanan bir sorun yok diye düşünmeye başladım. Bilgisayarı tekrar normal açtım. Desktop'a kadar yine sorunsuz açılıyor, sonrasında hiçbir şey yapamıyordum. Neye tıklarsam tıklayayım bilgisayar öyle mal gibi bana bakıyordu. Hatta kutsal ctrl+alt+del bile çalışmıyordu!

Neyse, tekrar safe mode'da açtım bilgisayarı. Karspersky, Norman gibi bir iki virüs programı indirdim, ama hiçbirini install edemedim. Registry'i bari iyice temizleyeyim diye Reg Supreme gibi bir iki registry temizleme programı indirdim. Sonra ESET'in online virüs taramasını çalıştırdım. O da bir şey bulamadı. Combofix'i yine safe mode'da çalıştırdım, ondan da pek bir sonuç çıkmadı...

Sonra aklıma eski dost msconfig.exe geldi! :-) Msconfig'i çalıştırıp startup'daki herşeyi disable yaptım. Sonra services'daki Microsoft programları dışındaki herşeyi yine disable yaptım. Haydi bakalım deyip bilgisayarı restart yaptım.

Koca bir ohhhh çektikten sonra bilgisayarın düzgün çalıştığını gördüm. Nihayet, bilgisayarı tekrar kullanabiliyorum. Görünen o ki, o disable ettiğim programlardan biri sorun çıkartıyor... Bakalım, deneye yanıla hangisi sorun çıkartıyor keşfetmeye çalışacağım... Neyse, en azından çalışan bir bilgisayar var ya, o da bulunmaz nimet! :)

0 yorum:

Yorum Gönder